Oleje motocyklowe

( ilość produktów: 137 )

Oleje motocyklowe są absolutnie niezbędne, aby nasz pojazd był sprawny i płynnie działał. Podczas działania silnika, podzespoły, z których został zbudowany intensywnie działają, co powoduje silne tarcie. Zastosowany wysokiej jakości olej do motocykla chroni te części, zmniejszając tarcie i chroniąc tym samym silnik przed poważnymi uszkodzeniami. Spełniają również funkcje chłodzące w silnikach, odbierają ciepło z części najintensywniej pracujących, jak tłok czy cylinder. Regularne wymiany oleju sprzyjają obniżeniu powstawaniu tzw osadów. W motocyklach często układ korbowo-tłokowy ma jeden obieg oleju ze skrzynia biegów i sprzęgłem. Nadmierne używanie (strzelanie ze sprzęgła) oraz wbijanie biegów nie umiejętnie może powodować powstawanie usadów (tzw wióry ze skrzyni, osady ze sprzęgła), które krążą w całej magistrali olejowej. Może to powodować zwiększone zużycie podzespołów silnika.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze oleju?

Oleje motocyklowe to coś, co mocno wypływa na jakość pracy silnika, dlatego podczas wyboru warto zastanowić się nad paroma rzeczami. Ważnymi aspektami, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę są parametry: rodzaj bazy olejowej, współczynnik lepkości oraz klasa jakościowa. 

  • Rodzaj bazy olejowej - jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ nie każda baza będzie nadawała się do każdego rodzaju silnika. Składają się z równych składników, dlatego wybranie odpowiedniej jest bardzo ważne.
  • Współczynnik lepkości - najprościej mówiąc, lepkość określa moc tarcia wewnętrznego cieczy, czyli jeśli zastosujemy olej o zbyt dużej lepkości, nie dotrze on do wszystkich najdalszych części, bo pompa oleju nie poradzi sobie z pokonaniem siły tarcia. Jednak przy wzroście temperatury ciecz robi się mniej gęsta, więc jeśli zastosowany przez nas olej będzie zbyt mało lepki nie zapewni odpowiedniej wytrzymałości filmu. Również źle dobrany olej może powodować problem z wysprzęgleniem oraz wbiciem biegu co może powodować zepsucie danego układu oraz koszta. Co to oznacza 10w40, 15w50, i tak dalej . Który wybrać ? Lepkość podzielmy na dwie wartość [10w][40]. [10w] - Jest to temperatura otoczenia w jakim zakresie temperatury możemy stosować olej . Zbyt duża wartość oznacza zbyt gesty olej słabiej radzący sobie w zimne oraz mroźne dni. Czym mniejsza wartość tym olej rzadszy lepiej radzący sobie w niskich temperatura ale gorzej w upalne dni. Dla naszej specyfiki używania motocykla czy quada polecamy wartości 10w . Jeżeli jednak używamy motocykla czy skutera cały rok warto wybrać olej 5w. [40] - druga wartość to zakres temperatury silnika w której olej będzie trzymał swoje parametry (zapewni ochronę). Czym mniejsza wartość tym niższe temperatury . Oleje takie zalecane sa do pojazdów szosowych i nie wysilonych . Wyższe wartości zalecane do motocykli obciążonych lub jeżdżących w ciężkich warunkach jak quady czy cross.
  • Klasa jakościowa - określa normy olejów dla silników benzynowych (S) i wysokoprężnych (C). Po literze oznaczającej rodzaj silnika, umieszczana jest litera oznaczająca klasę jakościową - im dalsza litera alfabetu tym wyższa norma i nowsza.

Oleje motocyklowe - jaki mamy wybór?

Niektórzy mogą pomyśleć, że olej do motoru nieróżni się niczym od oleju do samochodu. Prawda jest jednak taka, że oleje do silników w motocyklu znacznie różnią się od samochodowych. Muszą spełniać one wiele funkcji, być uniwersalne dla silnika, skrzyni biegów i sprzęgła, a jednocześnie nie powodować poślizgu tarcz sprzęgła, które jest zbyt "mokre". Również silniki motocyklowe czy crossowe są wysilone i zużycie podzespołów silnika jest znacznie wyższe. Oprócz możliwości wybierania olejów z różnych firm, wyróżnić możemy trzy rodzaje samych olejów : mineralny, półsyntetyczny i syntetyczny. Czym się one różnią?

  • Oleje mineralne - wykorzystują bazy olejowe pochodzące z przeróbki ropy naftowej, niestety nie nadają się do stosowania w najnowszych modelach silników motocyklowych. Charakteryzują się najsłabszą ochroną silnika. Oleje są wykorzystywane w układach V czyli chopper, cruiser itp motocyklach.
  • Oleje półsyntetyczne - To połączenie mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Cechują się zbliżonymi właściwościami do odpowiedników olei syntetycznych, ale są trochę tańsze. Półsyntetyczne oleje częściej wykorzystywane oraz zalecane w silnikach o dużych przebiegach lub nadwyrężeniu. Olej taki idealnie sprawdzi się w motocyklach szosowych oraz quadach. Dobry stosunek ceny do jakości. Najczęściej wybierane oleje przez naszych klientów zarówno do skutera, motocykla czy quada. Lepsza ochrona silnika względem oleju mineralnego.
  • Oleje syntetyczne - wykorzystują bazy syntetyczne, które powstają w wyniku przemian chemicznych. Charakteryzują się niską skłonnością do tworzenia osadów, lepszą stabilnością lepkości, tworzą wytrzymalszy film olejowy oraz mają dobre właściwości przeciwutleniające w wysokich temperaturach. Najlepiej zachowują się z wyżej wymienionych olei w górnych partiach temperaturowych i zakresach temperaturowych. Zalecane do motocykli szosowych o dużych mocach oraz niebagatelnemu kręceniu się do czerwonego pola. Takie oleje są również zalecane do silników pracujący w ciężkich warunkach, poddawane wysokim temperatura jak ma to miejsce w motocyklach cross oraz quad.

Oleje do motocykli i quadów

Ze względu na to, że silniki quadów są poddawane wysokim przeciążeniom, oleje w nich stosowane również muszą być wytrzymałe. Ich najważniejszymi cechami są lepsza odporność na czynniki zewnętrzne oraz bardzo skuteczna ochrona silnika. Stosowane w olejach dodatki zapewniają lepsze czyszczenie silnika i odprowadzanie ciepła. Ułatwiają również rozruch w cięższych warunkach. Oleje motocyklowe również są tworzone z myślą o ciężkiej pracy silnika, jednak nie powinno się ich ze sobą łączyć. Aby dobrze zadbać o silnik, należy dobierać dedykowane dla niego, wysokiej jakości produkty. 

Zapraszamy do naszego sklepu motocyklowego o porady lub na sklep@amracing.pl, 782-301-398

Zaufane Opinie IdoSell
4.74 / 5.00 242 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-10-16
Jest Ok , szybko i zgodnie z zamówieniem
2024-06-17
Adapterki bardzo dobrze opisane jaki gwint i gdzie. Polecam.
pixel