Oleje motocyklowe
Oleje motocyklowe są absolutnie niezbędne, aby nasz pojazd był sprawny i płynnie działał. Podczas działania silnika, podzespoły, z których został zbudowany intensywnie działają, co powoduje silne tarcie. Zastosowany wysokiej jakości olej do motocykla chroni te części, zmniejszając tarcie i chroniąc tym samym silnik przed poważnymi uszkodzeniami. Spełniają również funkcje chłodzące w silnikach, odbierają ciepło z części najintensywniej pracujących, jak tłok czy cylinder.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze oleju?
Oleje motocyklowe to coś, co mocno wypływa na jakość pracy silnika, dlatego podczas wyboru warto zastanowić się nad paroma rzeczami. Ważnymi aspektami, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę są parametry: rodzaj bazy olejowej, współczynnik lepkości oraz klasa jakościowa.
- Rodzaj bazy olejowej - jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ nie każda baza będzie nadawała się do każdego rodzaju silnika. Składają się z równych składników, dlatego wybranie odpowiedniej jest bardzo ważne.
- Współczynnik lepkości - najprościej mówiąc, lepkość określa moc tarcia wewnętrznego cieczy, czyli jeśli zastosujemy olej o zbyt dużej lepkości, nie dotrze on do wszystkich najdalszych części, bo pompa oleju nie poradzi sobie z pokonaniem siły tarcia. Jednak przy wzroście temperatury ciecz robi się mniej gęsta, więc jeśli zastosowany przez nas olej będzie zbyt mało lepki nie zapewni odpowiedniej wytrzymałości filmu.
- Klasa jakościowa - określa normy olejów dla silników benzynowych (S) i wysokoprężnych (C). Po literze oznaczającej rodzaj silnika, umieszczana jest litera oznaczająca klasę jakościową - im dalsza litera alfabetu tym wyższa norma i nowsza.
Oleje motocyklowe - jaki mamy wybór?
Niektórzy mogą pomyśleć, że olej do motoru nieróżni się niczym od oleju do samochodu. Prawda jest jednak taka, że oleje do silników w motocyklu znacznie różnią się od samochodowych. Muszą spełniać one wiele funkcji, być uniwersalne dla silnika, skrzyni biegów i sprzęgła, a jednocześnie nie powodować poślizgu tarcz sprzęgła, które jest zbyt "mokre". Oprócz możliwości wybierania olejów z różnych firm, wyróżnić możemy dwa rodzaje samych olejów : mineralny i syntetyczny. Czym się one różnią?
- Oleje mineralne - wykorzystują bazy olejowe pochodzące z przeróbki ropy naftowej, niestety nie nadają się do stosowania w najnowszych modelach silników motocyklowych.
- Oleje syntetyczne - wykorzystują bazy syntetyczne, które powstają w wyniku przemian chemicznych. Charakteryzują się niską skłonnością do tworzenia osadów, lepszą stabilnością lepkości, tworzą wytrzymalszy film olejowy oraz mają dobre właściwości przeciwutleniające w wysokich temperaturach.
Oleje do motocykli i quadów
Ze względu na to, że silniki quadów są poddawane wysokim przeciążeniom, oleje w nich stosowane również muszą być wytrzymałe. Ich najważniejszymi cechami są lepsza odporność na czynniki zewnętrzne oraz bardzo skuteczna ochrona silnika. Stosowane w olejach dodatki zapewniają lepsze czyszczenie silnika i odprowadzanie ciepła. Ułatwiają również rozruch w cięższych warunkach. Oleje motocyklowe również są tworzone z myślą o ciężkiej pracy silnika, jednak nie powinno się ich ze sobą łączyć. Aby dobrze zadbać o silnik, należy dobierać dedykowane dla niego, wysokiej jakości produkty.

Olej silnikowy (motocykle, cross, quad) MOTUL 300V 10W40 2L (syntetyczny) 4T + filtr oleju HF112
